Imię i nazwisko

    Miejscowość

    Telefon

    Adres email

    CV:

      Imię i nazwisko

      Telefon

      E-mail

      Oddział firmy MEXEM, do którego chcieliby Państwo skierować zapytanie:

      Treść

      Ubezpieczenie OCP przewoźnika drogowego — na co zwrócić uwagę przy wykupie polisy?

      Od razu zaznaczamy, że posiadanie polisy ubezpieczenia OC przewoźnika jest dobrowolne. Prawo nie wymaga, aby podmiot zajmujący się transportem korzystał z takiej formy ochrony finansowo-prawnej. Jednak praktyka pokazuje, że posiadanie tejże polisy jest z punktu przewoźnika bardzo pomocne, gdyż dokument ten znacząco podnosi bezpieczeństwo oraz komfort świadczenia usług.

      Ubezpieczenie OCP przewoźnika — szeroki zakres ochrony

      Brak obowiązku ubezpieczenia to jedno, a standardy rynku to drugie. Dlatego wielu kontrahentów podejmuje współpracę jedynie z tymi przewoźnikami, którzy taką polisę posiadają. Co ważne, dokument ten nie chroni towaru w takim stopniu, jak np. ubezpieczenie Cargo. Jego celem jest ochrona przewoźnika przed skutkami okoliczności, za które ponosi on odpowiedzialność w myśl obowiązujących przepisów prawnych.

      Warto przy okazji nadmienić, że ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego jest na ogół dostępne w wielu różnych wariantach, a zakres ochrony przewoźnik określa sam, tak aby dopasować go do potrzeb własnego przedsiębiorstwa.

      Na jaką sumę ubezpieczenia OC przewoźnika można liczyć?

      To, co najbardziej interesuje wszystkich przewoźników świadczących usługi transportowe, jest maksymalna suma ubezpieczenia polisy OCP, czyli kwotowy zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela. Różnie mają się tu sprawy odnośnie międzynarodowego i krajowego ubezpieczenia odpowiedzialności OC przewoźnika drogowego, ponieważ różna jest wykładnia prawa międzynarodowego i krajowego.

      W transporcie międzynarodowym górna granica odpowiedzialności przewoźnika za utracony towar jest wyceniana na podstawie wagi towaru (kg) i pomnożonej razy kurs SDR. Z kolei w transporcie krajowym taka wartość nie istnieje (zgodnie z Prawem Przewozowym). W praktyce oznacza to, że przewoźnik musi przed podpisaniem umowy określić, jakie towary będzie przewozić i co w związku z tym należy objąć ubezpieczeniem (wraz z określeniem wartości towaru).

      Chcesz kupić ubezpieczenie i polisę OCP? Sprawdź zakres polisy

      Zakres polis w ubezpieczeniach OCP może być bardzo zróżnicowany. Przewoźnik może np. zakupić ją z tzw. konsumowaną sumą ubezpieczenia. Niestety, wariant ten wiąże się z pewnym niebezpieczeństwem dla strony kupującej oraz jej kontrahentów. Polega ono na tym, że z każdą wypłatą suma ubezpieczenia ulega zmniejszeniu o wypłacone odszkodowanie. W praktyce oznacza to, że już po kilku zdarzeniach z udziałem pojazdów należących do przewoźnika, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika traci swoją moc.

      Na rynku ubezpieczeniowym działa wiele podmiotów, które oferują swym klientom „gotowe” polisy OC. Niestety, nie obejmują one towarów, które są szczególnie podatne na uszkodzenia powstałe w trakcie przewozu lub ewentualne kradzieże na tracie. Część z tych polis nie uwzględnia towarów podlegających umowie ADR, produktów łatwo psujących się, a także alkoholi. Jeśli zatem przewoźnik zajmuje się transportem tychże towarów, powinien pamiętać o poszerzeniu zakresu polisy OCP dla pojazdów i tym samym – o zwiększeniu kosztów składki.

      Zakres i wyłączenia od odpowiedzialności, jakie obejmuje polisa OCP

      Zakres odpowiedzialności polisy jest tożsamy z odpowiedzialnością przewoźnika, jaką nakłada na niego Konwencja CMR (transport międzynarodowy) oraz Prawo Przewozowe (transport krajowy). Warto jednak podkreślić, że często zakres ubezpieczenia jest poszerzony o dodatkowe klauzule, dzięki którym wzrasta bezpieczeństwo i wiarygodność przewoźnika.

      Przedsiębiorca realizujący usługi z zakresu transportu towarów musi również wiedzieć, jak negocjować warunki ubezpieczenia. Dodatkowe klauzule, jakie zawiera ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika drogowego, może obejmować m.in.:

      • klauzulę parkingową, dzięki której OCP chroni firmę również wtedy, gdy kierowca parkuje poza parkingami strzeżonymi (w miejscach do tego celu przewidzianych),
      • klauzulę specjalnego interesu w dostawie,
      • klauzulę winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa, itp.

      Dobór zakresu obowiązujących klauzul należy do przedsiębiorcy podpisującego umowę ubezpieczeniową.

      Ubezpieczenie OCP a polisa Cargo. Na czym polega różnica?

      Wielu ubezpieczycieli oferuje tzw. polisy cargo. Czym one są? To forma zabezpieczenia, która stanowi ubezpieczenie ładunku. Pokrywa ona szkody w przewożonym towarze, które co prawda powstały, ale przewoźnik nie ponosi za nie odpowiedzialności na mocy obowiązującego prawa. Oczywiście zdarza się, że w pewnej mierze zakres ochrony OCP i Cargo będzie się powielać, ale w interesie nadawcy jest to, aby w przypadku uszkodzenia towaru, można było liczyć na pełną rekompensatę jego utraconej wartości. Co prawda ubezpieczenie Cargo, podobnie jak OCP nie jest obowiązkowe, ale warto je mieć. Pamiętajmy, że wysokość składki Cargo, w porównaniu z ogólnymi warunkami ubezpieczenia, może być wyższa, ale oferuje szerszy zakres ochrony. Co więcej, ochrona ładunków, które przewożą pojazdy przewoźnika, obejmuje ryzyka, na które standardowe OCP może nie zapewniać wystarczającej rekompensaty, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo nadawcy i jego towarów. Ubezpieczenie OC przewoźnika drogowego to zabezpieczenie, które firma transportowa może wykupić, aby chronić w ten sposób interesy nadawcy. Zakup OCP nie jest kosztowny. W zamian otrzymujemy polisę, która zapewnia ubezpieczenie ładunku.

      Go up