Drogowa licencja transportowa – czym jest i jak ją uzyskać?
Licencja transportowa to decyzja administracyjna, którą wydaje Główny Inspektor Transportu Drogowego bądź też określony organ samorządu terytorialnego. Jest ona podstawą do wykonywania transportu drogowego. Rodzaj koniecznej licencji zależy od charakteru przewozów i specyfiki wykorzystywanych pojazdów.
Licencja transportowa krajowa i wspólnotowa – kiedy i dlaczego warto ją uzyskać?
Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego uprawnia do przewozu wyłącznie na obszarze Polski. Przy chęci wykonywania przewozów poza granicami Polski przedsiębiorca powinien uzyskać także licencję wspólnotową, która jest dokumentem uprawniającym do wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych. Oba dokumenty wymagane są przy przewozie zarobkowym, wykonywanym pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Dokładne zasady uzyskania licencji na transport zagraniczny określa Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009, które określa zasady dostępu do rynku drogowych przewozów międzynarodowych.
Licencji udziela się przedsiębiorcy, o ile ten posiada zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Kto może uzyskać licencję na transport międzynarodowy?
Polski przedsiębiorca, który chce zdobyć licencję na transport drogowy realizowany poza granicami Polski, powinien spełnić kilka warunków:
- firma świadcząca przewóz drogowy musi spełniać wymóg dobrej reputacji,
- przedsiębiorstwo powinno dysponować określonym zabezpieczeniem finansowym,
- podmiot powinien posiadać siedzibę zlokalizowaną w Polsce,
- firma zamierza świadczyć transport rzeczy pojazdami zarejestrowanymi w Polsce.
Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, podmiot chcący uzyskać licencję na działalność w zakresie transportu drogowego poza granicami Polski, powinien złożyć stosowny wniosek, a także dokumenty, które potwierdzą dobrą sytuację majątkową oraz prawną.
Jak uzyskać licencję transportową na transport drogowy międzynarodowy?
Chcąc uzyskać licencję na międzynarodowy transport drogowy rzeczy, należy przestrzegać określonych procedur, od których zależy możliwość wykonania działalności w tym zakresie.
Wniosek, o którym mowa, powinien zostać złożony w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego. Przedsiębiorca może to zrobić osobiście lub też za pośrednictwem poczty lub Internetu. Podczas składania dokumentu należy pamiętać o tym, by wskazać okres obowiązywania licencji – do 5 lat lub od 5 do 10 lat.
Do wniosku należy również wysłać wykaz pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, a także liczbę wnioskowanych wypisów, ewentualne dodatkowe dokumenty i oświadczenia. Razem z wnioskiem należy również wysłać potwierdzenie uiszczenia wszystkich opłat.
Licencja na międzynarodowy transport drogowy rzeczy i osób – ile trzeba czekać?
Przedsiębiorca, który złożył wniosek o licencję na transport drogowy, musi uzbroić się w cierpliwość. Czas oczekiwania na decyzję GITD wynosi miesiąc. Czasem – jeśli wystąpią odpowiednie okoliczności – może on zostać wydłużony o kolejny miesiąc. Jeśli Urząd stwierdzi, że w przesłanej dokumentacji występują braki, przedsiębiorca będzie musiał uzupełnić braki w ciągu maksymalnie 7 dni.
Jeśli przedsiębiorca zostanie zweryfikowany pozytywnie, otrzyma on licencję wspólnotową oraz obowiązkowe wypisy na każdy zgłoszony pojazd. Jeśli decyzja będzie negatywna, przedsiębiorca może odwołać się od niej poprzez złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Dokument należy złożyć w ciągu 14 dni od momentu doręczenia urzędowej odmowy.
Licencja na wykonywanie transportu drogowego – lista niezbędnych dokumentów
Lista dokumentów, jakie musi złożyć podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest bardzo długa. Składając wniosek o udzielenie licencji, należy pamiętać o:
- dokumentach potwierdzających zdolność finansową przedsiębiorstwa (np. gwarancje bankowe, roczne sprawozdania finansowe itd.),
- oświadczeniu osoby zarządzającej transportem, że pełni taką rolę; należy też przedstawić kopię certyfikatu kompetencji zawodowych danej osoby,
- zaświadczeniu o niekaralności za określony zakres przestępstw.
Przedsiębiorca musi również przesłać oświadczenia dotyczące kierowców. Żaden z nich nie może być karany za naruszenia dotyczące bazy eksploatacyjnej.
Uwaga! Jeśli przedsiębiorca chce zajmować się wykonywaniem działalności gospodarczej w zakresie transportu, nie musi być właścicielem zgłaszanych do licencji pojazdów. Niemniej jest zobowiązany do tego, aby w przesłanej dokumentacji określić zakres praw do dysponowania pojazdem. Jeśli zatem firma korzysta z leasingu, najmu, dzierżawy lub użyczenia, koniecznie należy przedstawić dokumenty, które potwierdzają ten stan rzeczy!
Jak widać, uzyskanie licencji na realizację transportu drogowego może okazać się czasochłonne. Dlatego warto do tej kwestii gruntownie się przygotować, gdyż ewentualne błędy i braki w dokumentacji, mogą znacznie opóźnić otrzymanie stosownego zezwolenia, co w konsekwencji może niekorzystnie wpłynąć na sytuację przedsiębiorstwa transportowego.